Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot
Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot
Voimassa 20.10.2022 alkaen.
1. Yleistä
Apteekin nimi: Kouvolan V Tornionmäen apteekki
Y-tunnus: 2443819-7
Sähköpostiosoite: tornionmaen.kouvola@apteekit.net
Käyntiosoite: Utinkatu 52, 45200 KOUVOLA
Puhelinnumero: (05) 375 6223
Apteekin verkkokauppa on avoinna sekä yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta edellytetään huoltajan suostumusta ja verkkomaksun käyttöä maksutapana. Tiettyjen tuotteiden osalta apteekin velvollisuus on valvoa muun muassa sitä, kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat ylittävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.
Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.
2. Tuotteet ja hinnat
Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy arvonlisävero. Arvonlisäverokanta vaihtelee tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.
Tuotteiden saatavuustiedot esitetään verkkokaupassa sitoumuksetta.
3. Tilaaminen
Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta tuotetta ei voi tilata ilman lääkeneuvontaa. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskorivaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.
Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen. Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä eli ns. PKV-lääkkeitä, kuten uni- ja rauhoittavia lääkkeitä tai vahvoja kipulääkkeitä, voi toimittaa ainoastaan pienimmän myynnissä olevan pakkauskoon. Lääkkeitä, joiden resepti jää säilytettäväksi apteekkiin (yleensä hyvin vahvat kipulääkkeet tai osa ADHD-lääkkeistä), ei voi toimittaa lainkaan verkkoapteekin kautta Suomen lainsäädännön vuoksi. Reseptilääketilaus on maksettava samana päivänä kuin se käsitellään apteekissa. Varastotuotteilla tilaus käsitellään pääsääntöisesti yhteydenottopäivänä, tukusta tilattavilla tuotteilla sitten, kun tuotteet ovat saapuneet. Asiakkaalle ilmoitetaan sähköpostilla, kun reseptilääketilaus palautetaan verkkokauppaan maksettavaksi.
Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.
Tilausvahvistus
Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.
Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.
Maksaminen ja maksutavat
Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä Paytrailin tarjoamat verkkopankkimaksut (OP, Nordea, Handelsbanken, POP pankki, Säästöpankki, Aktia, OmaSp, S-pankki, Ålandsbanken, Danske Bank).
Maksupalvelutarjoaja
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
https://www.paytrail.com/kuluttaja/maksupalveluehdot
Toimitustavat ja toimituskulut
Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. Pyrimme pakkaamaan ja lähettämään toimituksen 2 arkipäivän kuluessa siitä, kun tilatut tuotteet on saatu apteekkiin. Jos jokin tilattu tuote on jälkitoimituksessa, apteekki ottaa yhteyttä tilaajaan.
Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:
Ilmainen nouto lokerosta
Nouto aptekin noutolokerosta. Lokeroon ei voi toimittaa kylmäsäilytystä vaativia tuotteita. Lokero sijaitsee Tornionmäen S-marketin kassoja vastapäätä aulatilassa ja automaatille pääsee S-marketin aukioloaikoina (normaalisti ma-la 7-21, su 10-20). Tilaajalle ilmoitetaan tekstiviestillä noutoon tarvittava tunnusluku, kun tilaus on valmiina noudettavaksi. Noutoaikaa on 7 vuorokautta viestin lähetyspäivä mukaan luettuna. Apteekki varaa oikeuden vaihtaa toimitustavaksi Nouto Tornionmäen apteekista, jos tilatut tuotteet eivät sovellu toimitettavaksi lokeroon tai jos lokero on täyteen varattu tai poissa käytöstä.
Ilmainen nouto Tornionmäen apteekista
Nouto apteekin kassalta apteekin aukioloaikoina. Tilaajalle ilmoitetaan sähköpostilla noutoon tarvittava tunnusluku, kun tilaus on valmiina noudettavaksi. Tilaus luovutetaan tilausvahvistuksessa annetulla tunnusluvulla tilaajalle tai tämän edustajalle. Ilman tunnuslukua tilaus voidaan luovuttaa tilaajalle itselleen kuvallisella henkilöllisyystodistuksella, passilla tai ajokortilla.
Ilmainen nouto Sippolan apteekista
Nouto Sippolan apteekista aukioloaikoina. Tilaajalle ilmoitetaan sähköpostilla noutoon tarvittava tunnusluku, kun tilaus on valmiina noudettavaksi. Tilaus luovutetaan tilausvahvistuksessa annetulla tunnusluvulla tilaajalle tai tämän edustajalle. Ilman tunnuslukua tilaus voidaan luovuttaa tilaajalle itselleen kuvallisella henkilöllisyystodistuksella, passilla tai ajokortilla.
Toimitus postipakettina
Postitse ei voida toimittaa kylmäsäilytystä vaativia tuotteita eikä tuotteita, jotka ovat herkkiä lämpötilan vaihteluille. Lääkkeiden toimitus postitse ei ole mahdollista helle/pakkaskaudella. Jos jotain tilaamaasi tuotetta ei voida toimittaa postipakettina, apteekki on sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Voit valita postipaketin noutopisteen ostoskorissa. Postipakettitoimituksen hinta 7,90 €. (Korkeintaan 5 kg painava lähetys).
4. Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus
Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä vapaamuotoisesti sähköpostilla.
Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.
Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.
Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)
Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus.
Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.
Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.
Poikkeukset peruutusoikeuteen
Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit, kuumemittarit, verenpainemittarit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.
Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.
Palautusohjeet
Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista tai tuotteen palautuksesta apteekkiin myymälän aukioloaikoina.
Palvelut
Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.
Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.
Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.
Maksun palauttaminen
Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu apteekkiin.
Maksu palautetaan samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.
5. Reklamaatiot
Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.
Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.
Asiakaspalvelu
Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä. Yhteydenotot sähköpostilla osoiteeseen
tornionmaen.kouvola@apteekit.net
tai puhelimitse
(05) 375 6223.
Ethän lähetä henkilötietojasi sähköpostilla, se ei ole tietoturvallinen viestintäväline.
Noutamatta jätetyt toimitukset
Toimituksia, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta apteekista tai postin noutopisteestä tai joita ei ole kotiinkuljetuksen yhteydessä otettu vastaan, ei katsota palautusilmoitukseksi.
Vastuunrajoitus
Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.
Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu
Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.
Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi
Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.
6. Muuta
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin ennen tilausta.